خرما كامبيوم آوند ساز ندارد ، بنابراين رشد پسين در اين گياه ديده نمي شود. اما مي دانيم كه قطر اين گياه پيوسته افزايش مي يابد.چگونه؟ چرا ساقه ي خرما برخلاف ساقه ي گياهان ديگر كه ساقه اي مخروطي شكل دارند ، استوانه اي شكل است؟

در واقع افزايش قطر ساقه ي نخل توسط دو نوع  مريستم انجام مي شود: مريستم رأس ساقه ، كه فقط بخش مركزي ساقه و برگ ها را مي سازد و مريستم نخستين ضخيم كننده. مريستم ضخيم كننده ي اوليه سلول هاي باريكي توليد مي كند كه به سوي پهلوها دراز مي شوند و بر قطر ساقه مي افزايند. مريستم ضخيم كننده بلافاصله در زير برگ هاي اوليه جاي دارد. عملكرد اين دو نوع مريستم از يك سو باعث رشد طولي و از سوي ديگر باعث افزايش قطر ساقه مي گردد.